Journal of the Canadian Chiropractic Association

December 1986 Volume 30 No. 4

    Cognitive processes in learning chiropractic skills: the role of imagery

    Abstract

    The role of imagery in learning a chiropractic adjustment was examined. Thirty students from C.M.C.C. were randomly divided into two groups and exposed to two different types of imagery. The first group mentally rehearsed performing the adjustment, and the second group imagined the spine and the positive outcome of the adjustment. Subjects’ ability to perform the adjustment was assessed before and after exposure to the imagery. The performance of the group who imagined the spine improved significantly more than the group who mentally rehearsed the adjustment. In addition, students were questioned on the types of imagery they spontaneously use in learning new chiropractic techniques. Implications for chiropractic education are discussed. (JCCA 1986; 30(4):195-199)
    Key Words: cognitive processes, imagery, chiropractic, education

    On examinera le rôle de l’image mentale dans l’étude de l’ajustement chiropratique. Trente étudiants de C.M.C.C. furent divisés, au hasard, en deux groupes et soumis à deux différentes sortes d’images mentales. Le premier groupe pratiqua mentalement un ajustement et le second imagina la colonne et le résultat positif de l’ajustement. La capacité des étudiants à pratiquer la manipulation fut évaluée avant et après avoir été soumis aux images mentales. La performance du groupe qui avait imaginé la colonne présentait une amélioration significative sur le groupe qui avait pratiqué mentalement l’ajustement. De même, on questionna les étudiants sur les sortes d’images mentales qu’ils utilisent spontanément pour apprendre les nouvelles techniques chiropratiques. On discuta les implications de l’éducation chiropratique. (JACC 1986; 30(4): 195-199)
    Mots-clés: cognitif, procédés, image mentale, chiropractie, éducation

    • D. Fligg, DC
    • A Grice, DC, FCCS(C)
    • N Josefowitz, PhD
    • J Moss, DC
    • L Stermac, PhD
    • Z Szaraz, DC

    Non-union (type II) odontoid fracture: A case report of a motor vehicle accident

    Abstract

    A case report is presented of a young man injured in a motor vehicle accident who subsequently suffered neck and shoulder pain with no radiation. The pain, aggravated by motion and relieved by neck massage, had persisted for five months. Investigation by plain film radiographs, prior to treatment suggested an odontoid fracture. Tomographic radiographs revealed a type II non-union odontoid fracture. Spinal manipulation was contraindicated and this patient went on to surgical stabilization. A type II odontoid fracture non-union should be ruled out in any patient presenting with a history of a motor vehicle accident with head trauma, before manipulation is considered. (JCCA 1986; 30(4):189-193)
    Key Words: odontoid, radiography, tomography, chiropractic, manipulation

    Un cas type est présenté d’un jeune homme blessé dans un accident d’automobile, qui avait souffert par la suite des douleurs au cou et aux épaules, sans radiculite. La douleur, aggravée par le mouvement et soulagée par des massages au cou, avait persisté pendant cinq mois. Des radiographies réalisées avant le traitement ont permit de découvrir qu’il avait une fracture odontoïde sans jonction de type II. Les manipulations vertébrales étaient contre-indiquées et le patient eût recours à une stabilisation par chirurgie. Dans les cas de patients ayant subi un traumatisme cranien suite à un accident d’automobile, on devra s’assurer qu’il n’y a pas de fracture odontoïde sans jonction de type II avant de procéder à des manipulations. (JACC 1986; 30(4): 189-193)
    Mots-clés: odontoide, radiographie, tomographie, chiropratique, manipulation

    • Robert Kitchen, BSc(Hons), DC