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Lifestyle analysis: a comparative study between freshman, second and fourth year chiropractic students

This study set out to determine whether healthy lifestyle attitudes are different for students in different years of the chiropractic education process. The results of the FANTASTIC Lifestyle Assessment Questionaire administered to chiropractic students enrolled in first, second and fourth years of study are presented. Significant differences in scores attained were found between the three years of study in question. A minimum sample size (N) of 81 students was used. First year subjects were significantly different from both second and fourth year subjects’ scores (p = .012 and p < 0.001, respectively). Mean scores decreased with every year of study. The variables ‘year of study’ and ‘age’ had the most pronounced effect on outcome of scores (p < 0.001 and p < 0.001, respectively). Analyses of variance were performed to determine effect of the variables involved. A two-tailed paired t-test was used to check first year students for changes after six months of school. It is still undetermined whether the significant difference in scores between each year of study are due to the year of study, to increasing average age of the classes, or to societal attitudes about wellness. Suggestions for future study are also presented. (JCCA 1990; 34(2):69-74)
Key Words: Chiropractic, education, lifestyle, assessment, manipulation

Cette étude veut déterminer si les attitudes de style de vie saine sont différentes pour les étudiants des diverses années du processus éducation chiropratique. Les résultats du questionnaire d’évaluation du style de vie FANTASTIC, tel qu’administré aux étudiants en chiropratique de première, deuxième et quatrième année, sont présentés. Des différences significatives dans les scores atteints ont été trouvées entre les trois années étude en question. Un échantillon minimal (N) de 81 étudiants fut utilise. Le score des sujets de première année était significativement diffèrent de ceux de deuxième et quatrième année (p = 0.012 et p = 0.001, respectivement). Les scores moyens diminuaient avec chaque année études. Les variables “années études” et “âge” ont eu l’effet le plus prononce sur le résultat des scores (p < 0.001 et p < 0.001, respectivement). Des analyses de variance furent conduites pour déterminer l’effet des variables impliquées. Un test-T bilatéral fut utilise pour vérifier les changements chez les étudiants de première année après six mois de cours. Il reste à déterminer si les différences significatives des scores entre chaque année études sont dues à l’année d’etudes, à l’augmentation de la moyenne d’âge des classes, ou aux attitudes de la société face au mieux-vivre. Des suggestions pour des études futures sont également présentées. (JACC 1990; 34(2): 69-74 and 75-81)
Mots-clés: Chiropratique, éducation, styles de vie, évaluation, manipulation

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