Skip navigation

A comparison of quality and satisfaction experiences of patients attending chiropractic and physician offices in Ontario

Introduction: Improving the quality of healthcare is a common goal of consumers, providers, payer groups, and governments. There is evidence that patient satisfaction influences the perceptions of the quality of care received. Methods: This exploratory, qualitative study described and analyzed, the similarities and differences in satisfaction and dissatisfaction experiences of patients attending physicians (social justice) and chiropractors (market justice) for healthcare services in Niagara Region, Ontario. Using inductive content analysis the satisfaction and dissatisfaction experiences were themed to develop groups, categories, and sub-categories of quality judgments of care experiences. Results: Study participants experienced both satisfying and dissatisfying critical incidents in the areas of standards of practice, professional and practice attributes, time management, and treatment outcomes. Cost was not a marked source of satisfaction or dissatisfaction. Conclusion: Patients may be more capable of generating quality judgments on the technical aspects of medical and chiropractic care, particularly treatment outcomes and standards of practice, than previously thought. (JCCA 2014;58(1):24-38)
Key Words: quality, satisfaction, chiropractic care

ntroduction : L’amélioration de la qualité des soins de santé est un objectif commun pour les consommateurs, les fournisseurs de soins, les payeurs et les gouvernements. Il est prouvé que la satisfaction des patients influe sur la perception de la qualité des soins reçus. Méthodologie : Cette étude exploratoire et qualitative décrit et analyse les similitudes et les différences dans les expériences de satisfaction et d’insatisfaction des patients traités par des médecins (justice sociale) et des chiropraticiens (justice de marché) pour les services de soins de santé dans la région de Niagara, en Ontario. À l’aide d’analyses de contenu par raisonnement inductif, les expériences de satisfaction et d’insatisfaction ont été regroupées, catégorisées et sous-catégorisées par thème pour l’évaluation de la qualité de l’expérience de soins. Résultats : Les participants à l’étude ont connu des incidents critiques à la fois satisfaisants et insatisfaisants dans les domaines des normes de la pratique, des attributs professionnels et cliniques, de la gestion du temps, et des résultats du traitement. Le coût ne constituait pas une source importante de satisfaction ou d’insatisfaction. Conclusion : Les patients sont peut-être davantage en mesure de passer des jugements de qualité sur les aspects techniques des soins médicaux et chiropratiques, en particulier sur les résultats de traitement et les normes de la pratique, que l’on pensait auparavant. (JCCA 2014;58(1):24-38)
Mots-clés: qualité, satisfaction, soins chiropratiques

back to top