Transient osteoporosis of the hip: A case report

Katherine Van Wagenen, BS
Paul Pritchard, DC
John A. Taylor, DC, DACBR

We report a case of transient osteoporosis of the hip (TOH) in a 59-year-old man including the clinical presentation, diagnostic studies, management and clinical progress. TOH is a rare self-limiting condition that typically affects middle-aged men or, less frequently, women in the third trimester of pregnancy. Affected individuals present clinically with acute hip pain, limping gait, and limited ranges of hip motion. TOH may begin spontaneously or after a minor trauma. Radiographs are typically unremarkable but MR imaging studies yield findings consistent with bone marrow edema. TOH is referred to as regional migratory osteoporosis if it travels to other joints or the contralateral hip. TOH often resembles osteonecrosis but the two conditions must be differentiated due to different prognoses and management approaches. The term TOH is often used interchangeably and synonymously with transient bone marrow edema.(JCCA2013;57(2):116-122)
Key Words: osteoporosis, hip, transient

Nous rapportons le cas d’une ostéoporose transitoire de la hanche (OTH) d’un homme de 59 ans avec une présentation clinique, des études diagnostiques, la gestion et les progrès cliniques. L’OTH est une maladie à résolution spontanée rare qui atteint généralement les hommes d’un certain âge ou, moins fréquemment, les femmes lors du troisième trimestre de la grossesse. Les personnes touchées présentent des douleurs aiguës de la hanche, marchent en boitant, et ont une amplitude des mouvements de la hanche limités. L’OTH peut se déclencher spontanément ou après un traumatisme mineur. Les radiographies sont généralement ordinaires mais les études menées sur l’IRM fournissent des résultats compatibles avec un oedème de la moelle osseuse. L’OTH est qualifié d’ostéoporose migratoire régionale si elle se déplace vers d’autres articulations ou vers la hanche controlatérale. L’OTH ressemble à l’ostéonécrose mais les deux conditions doivent être différenciées en raison de pronostics et d’approches de gestion différentes. Le terme OTH est souvent synonyme d’oedème de la moelle osseuse transitoire, et ces deux termes sont souvent employés de manière interchangeable.(JCCA2013;57(2):116-122)
Mots-clés: ostéoporose, hanche, transitoire