Name techniques in Canada: current trends in utilization rates and recommendations for their inclusion at the Canadian Memorial Chiropractic College

Brian Gleberzon, BA, DC

Since its establishment in 1945, the Canadian Memorial Chiropractic College (CMCC) has predominately adhered to a Diversified model of chiropractic technique in the core curriculum; however, many students and graduates have voiced a desire for greater exposure to chiropractic techniques other than Diversified at CMCC. A course structure is presented that both exposes students to a plethora of different “Name techniques” and provides students with a forum to appraise them critically. The results of a student survey suggested that both of these learning objectives have been successfully met. In addition, an assignment was designed that enabled students to recommend which, if any, “Name techniques” should be included in the curriculum of the College. The recommendations from these assignments were compiled since the 1996/97 academic year. The results indicated an overwhelming demand for the inclusion of Thompson Terminal Point, Gonstead, Activator Methods, Palmer HIO and Active Release Therapy techniques either as part of the core curriculum or in an elective program. These recommendations parallel the practice activities of Canadian chiropractors. JCCA 2000; 44(3): 157-168
Key Words: brand name techniques, diversified technique, curriculum

Depuis sa fondation en 1945, le Canadian Memorial Chiropractic College a surtout adopté le modèle de techniques Diversified dans son programme de base; cependant, beaucoup d’étudiants et de diplômés ont exprimé le désir d’étudier plus en profondeur d’autres techniques de chiropratique. Une structure de cours a été élaborée de manière à présenter aux étudiants un large éventail de techniques et à leur offrir une tribune pour qu’ils puissent en faire l’évaluation critique. Un sondage mené auprès des étudiants révèle que les deux objectifs visés ont été atteints. De plus, les étudiants peuvent faire des recommandations, dans le cadre d’un travail, quant aux techniques qui devraient être intégrées dans le programme d’enseignement du collège. On tient la liste des recommandations depuis 1996-1997. Les résultats indiquent une forte préférence pour les techniques suivantes : Thompson Terminal Point, Gonstead, Activator Methods (méthodes au moyen d’un activateur), Palmer HIO et Active Release Therapy (thérapie par la libération active); celles-ci pourraient faire partie du programme de base ou d’un programme optionnel. Les recommandations sont le reflet des différentes techniques appliquées par les chiropraticiens au Canada. JCCA 2000; 44(3): 157-168
Mots-clés: noms de différentes techniques, techniques diversified, curriculum