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Evaluating the feasibility of using online software to collect patient information in a chiropractic practice-based research network

Background: Practice based research networks (PBRNs) are increasingly used as a tool for evidence based practice. We developed and tested the feasibility of using software to enable online collection of patient data within a chiropractic PBRN to support clinical decision making and research in participating clinics.

Purpose: To assess the feasibility of using online software to collect quality patient information.

Methods: The study consisted of two phases: 1) Assessment of the quality of information provided, using a standardized form; and 2) Exploration of patients’ perspectives and experiences regarding online information provision through semi-structured interviews. Data analysis was descriptive.

Results: Forty-five new patients were recruited. Thirty-six completed online forms, which were submitted by an appropriate person 100% of the time, with an error rate of less than 1%, and submitted in a timely manner 83% of the time. Twenty-one participants were interviewed. Overall, online forms were preferred given perceived security, ease of use, and enabling provision of more accurate information.

Conclusions: Use of online software is feasible, provides high quality information, and is preferred by most participants. A pen-and-paper format should be available for patients with this preference and in case of technical difficulties.

(JCCA. 2016;60(1):93-105)

Contexte : Les réseaux de recherche basés sur la pratique (RRBP) sont de plus en plus utilisés comme un outil pour la pratique fondée sur des preuves. Nous avons mis en place et évalué la faisabilité de l’utilisation de logiciels pour permettre la collecte en ligne de données de patients dans un RRBP chiropratique à l’appui de la prise de décision clinique et de la recherche dans les cliniques participantes.

Objectif : Évaluer la faisabilité d’utiliser des logiciels en ligne pour recueillir des renseignements de qualité sur les patients.

Méthodologie : L’étude a consisté en deux phases : 1) l’évaluation de la qualité des renseignements fournis en utilisant un formulaire standardisé; et 2) l’exploration des points de vue et des expériences des patients en ce qui concerne les renseignements fournis en ligne, à l’aide d’entretiens semi-structurés. L’analyse des données était descriptive.

Résultats : Quarante-cinq nouveaux patients ont été recrutés. Trente-six formulaires ont été remplis en ligne et soumis par une personne compétente (100 % du temps), avec un taux d’erreur de moins de 1 %, et soumis dans les délais (83 % du temps). Vingt et un participants ont été interrogés. Dans l’ensemble, les formulaires en ligne étaient privilégiés, compte tenu de la sécurité perçue, la facilité d’utilisation et la disposition des gens permettant de donner des renseignements plus précis.

Conclusions : L’utilisation d’un logiciel en ligne est possible. Cela permet de fournir des renseignements de grande qualité et est privilégié par la plupart des participants. Un stylo et une feuille de papier doivent être mis à la disposition des patients qui préfèrent cette forme d’interaction ou en cas de difficulté techniques.

 

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