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The philosophy of chiropractic: an action research model of curriculum review

The philosophy of chiropractic has always been regarded as an integral and indispensable component of the curriculum at chiropractic colleges. This study describes a review process in which instruments were designed to survey students and faculty to obtain information concerning curricular aspects of philosophy at the Canadian Memorial Chiropractic College. Approximately one half of the student body (N = 292) and sixty percent of the full-time and part-time faculty members (N = 66) responded to the surveys. The students who were surveyed indicated that philosophy was a very important part of their chiropractic education and they felt that their needs in this regard were not being met by the present program. Further, they perceived most faculty as being unappreciative of philosophy. The results from the faculty survey were at odds with the students’ perceptions and indicated that the faculty members were favourably disposed towards philosophy and felt that it should be an integral part of the students’ educational experience. The information gained from these surveys was subsequently used as a catalyst to stimulate discussion in a series of student/faculty focus groups on philosophy. These discussions helped to clarify some curricular philosophical issues and resulted in specific modifications to the philosophy program in the areas of content, format, faculty, and evaluation methods. JCCA 1999; 43(3): 149-160
Key Words: chiropractic, philosophy, curriculum

La philosophie de la chiropratique a toujours été considérée comme un élément indispensable du programme des collèges de chiropratique. La présente étude décrit un processus de révision dans lequel les étudiants et les étudiantes ainsi que les membres du corps professoral étaient invités à faire connaître leur opinion sur différents aspects du programme, concernant la philosophie au Canadian Memorial Chiropractic College. Environ la moitié des étudiants (n = 292) et soixante p. cent des professeurs à temps plein ou à temps partiel (n = 66) ont répondu au questionnaire. Les étudiants ont indiqué que la philosophie était un élément très important de leur formation en chiropratique et qu’ils avaient l’impression que le programme actuel ne répondait pas à leurs besoins à cet égard. Qui plus est, à leur avis, la plupart des membres du corps professoral ne considéraient pas la philosophie à sa juste valeur. De leur côté, les professeurs voyaient la philosophie d’un bon oeil et considéraient qu’elle devait faire partie intégrante de la formation des étudiants, ce qui contrastait nettement avec les perceptions de ces derniers. L’information ainsi recueillie a servi de catalyseur et a donné lieu à une série de groupes de consultation sur la philosophie, constitués d’étudiants et de professeurs. Les discussions qui en ont découlé ont permis de clarifier certains points du programme de philosophie et ont entraîné des changements, notamment en ce qui concerne le contenu, le format et les méthodes d’évaluation, ainsi qu’au sein du corps professoral. JCCA 1999; 43(3): 149-160
Mots-clés: chiropratique, philosophie, programme

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