Skip navigation

Evaluation of Clinical Practice Guidelines in Chiropractic Care: A Comparison of North American Guideline Reports

Clinical practice guidelines developed by the Canadian Chiropractic Association (CCA) and the Council on Chiropractic Practice (CCP) were evaluated by three independent appraisers using the most current version of the Appraisal of Guidelines for Research and Evaluation in Europe (AGREE) Instrument. Eighteen eligible chapters within the two documents (nine from each organization) were evaluated. In general, the CCA document was rated more favourably than the CCP document. The strengths of both documents include clarity of objectives and target users and complete descriptions of methods used to formulate recommendations. Areas of improvement for both documents include the need for more detail regarding the bodies of evidence under consideration for each section of the guideline. This paper presents the complete results of the evaluation, discusses the strengths of each guideline document, and makes suggestions for areas of improvement. (JCCA 2001; 45(3):141–153)
Key Words: guidelines, practice

Les guides de pratique clinique élaborés par l’Association chiropratique canadienne (ACC) et par le Council on Chiropractic Practice (CCP) ont été évalués par trois experts indépendants au moyen de la version la plus récente de l’instrument Appraisal of Guidelines for Research and Evaluation in Europe (AGREE). Dix-huit chapitres admissibles dans les deux documents (neuf de chaque organisme) ont fait l’objet d’une évaluation. En général, le document de l’ACC a été mieux coté que celui du CCP. Parmi les forces des deux documents, on note la clarté de l’énoncé des objectifs et des utilisateurs cibles ainsi que le caractère exhaustif des descriptions de méthodes employées pour la formulation de recommandations. Les points à améliorer, dans les deux cas, comprennent le besoin de détailler l’accumulation des preuves à l’étude pour chaque section des guides. Cet article présente les résultats complets de l’évaluation, examine les points forts de chaque guide et offre des suggestions concernant les points à améliorer. (JACC 2001; 45(3):141–153)
Mots-clés: guides, pratique

back to top